Wednesday, November 23, 2011

Seorang muslim yg baik xpatut buat kesalahan macam aku

Aku nak berkongsi.ni pengalaman aku sendiri.
Mungkin lepas orang baca ni sampai habis,akan ada yg cakap "bodonya budak ni..."
sebab aku sendiri pon rasa diri aku ni bodoh.
Cerita dia macam ni.
Aku dgn housemates aku p tesco last weekend.
Budak2 ni nak beli barang dapur.Aku saja ja ikot.
Bila da sampai tesco,xtau nak beli apa.
Aku jalan2 sorang2 bahagian ice cream.memang terbeliak lah mata aku.
Pastu aku terjumpa ni..

Aku bagitau Imran.At first,dia xcaya.
Bila aku tunjuk kat dia,kami terus setuju dan angkat dan bayar.Dan beli la.
Kena bayar dulu baru leh makan. Takot nanti da makan duit xcukup.
ha.cmna?kan da haram,makan xbayaq.he

Bila da bayaq apa semua,aku p la amik 2-3 batang sudu kt KFC untuk makan ice cream ni.
Makan dalam kereta.Kalo nak tunggu makan kt umah mmg cayaq la.

Elok sampai umah,ice cream pon habis dimakan..
Aku xbuang cup ice cream tu. bila aku boring2 kt umah,aku saja la baca.
aku kan suka baca.haha.
sekali bila baca ingredients dia.terkejut aku.
satu, xdak cop Halal.
dua, dalam ingredients dia ada chocolate liquor.
Bila da perkataan liquor tu,we assume it as arak la kan?

Bodo x aku?
da taram sampai habih baru nak baca.
patut la sebelum tu aku ada tgk indian couple ni baca2 dulu.
pastu letak balik.sbb ada liquor la kot.
aku igt depa letak balik sbb depa xmo makan ice cream sbb takot gemok.
sorry la.aku mana paham dia cakap India.

So,walaupun anda shopping di supermarket di Malaysia ni.
walaupun dia xletak kat tempat Non-Halal,baca dulu ingredients.






Update:
So,yeah..thanx for the info my friends especially Xiaolin sbb bg info.
Mungkin ni kali kedua aku buduh sbb xgoogle dulu.haha.
sekali lagi,terima kasih kawan-kawan.

Jadi,di sini, Chocolate Liquor ni bukan arak.
according to this link.

8 comments:

  1. hang tak BODO..cuma hang KURANG TAHU..

    Chocolate liquor adalah cairan biji koko asli-proses koko diperingkt yg pertama dlm pnghasilan cocoa bean to chocolate..extract/pure tu..
    and spptutnye guna perkataan "syrup" tp meaning syrup dah berbeza dr pembuatan dan penghasilannya.


    CHOCOLATE LIQUOR tu HALAL,dia xde unsur2 alcohol or non halal ingredient masa proses tu.

    berbeza dgn "LIQUEUR" ejaan ini dan perkataan ini baru menunjukkan dia ada alcohol..berbeza tu

    meh usha kt sini :

    http://www.ifanca.org/newsletter/2007_07.htm

    http://www.eathalal.ca/2009/01/chocolate-liquor.html

    *haa..betoi2, sdg di mesia ni blh kata sng nk dpt food halal,jgn xtaw terselit jugak haram2 klo x perati+pilih btoi2,

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. CHOCOLATE "LIQUOR"- ni halal

    CHOCOLATE "LIQUEUR" - ni mngndungi alcohol..

    beza perktaan dan juga proses pmbuatan

    ReplyDelete
  4. ha ko dgr tu pete...nseb bek halal! tu la len kali cer google dlu

    ReplyDelete
  5. ohhh yaka...
    alhamdulillah..

    so,xharam la ni?he.
    thanx xialoin..
    sbb salu dok sebut ja.xpenah eja.
    thank you.thank you.

    ReplyDelete
  6. wpun begitu- i still doubt kehalalan nya sebab takde cop halal..sekian..

    btw bleh share apa nama ice cream?? bleh je nak check dgn jakim...

    ReplyDelete
  7. nama ice cream ni mcm dlm gambar kt atas.
    starbucks signature hot chocolate ice cream.

    ReplyDelete