Thursday, December 15, 2016

Rumah PR1MA

Sumber gambar: PR1MA

Harini, hari yang dinanti-nanti untuk aku beli rumah pertama telah tiba. Sebelum ni, aku dah apply untuk Rumah PR1MA. Untuk apply ni, kena isi online, and upload beberapa dokumen yang dia minta. Lepas berbulan-bulan aku tunggu, minggu lepas aku dapat email yang kata aku boleh buat pemilihan untuk pembelian Rumah PR1MA. Sebenarnya, ni email kedua yang aku dapat. Email yang pertama aku dapat dulu, mungkin sebab aku lambat reply, jadi aku tak dipanggil untuk ke tempat pembelian.

Apa yang aku nak cerita kat sini adalah flow masa hari pembelian tadi. Kalau ikut surat jemputan dalam email tu, dia kata pendaftaran mula pukul 9.00 pagi hingga pukul 10.00. Tapi pagi tadi aku sampai pukul 8.45 pagi, tu pun orang dah ramai. Sampai-sampai saja, aku cari staf depa orang yang pakai tshirt PR1MA warna hitam untuk dapatkan nombor giliran. Aku dapat nombor 40. Lepas tu beratur kat kaunter pendaftaran, dia minta surat jemputan yang dari email tu. So, surat tu memang kena print.

Lepas daftar, aku pun masuk la ke dalam dewan untuk tunggu giliran. Bila giliran aku sampai, disebabkan aku tak bawa Report CCRIS yang boleh didapati dari Bank Negara secara percuma, jadi aku kena bayar RM 10 untuk dapatkan report tersebut dari kaunter 11 iaitu kaunter RAMC. Cuma bagi kad pengenalan dan cap jari, kita akan dapat report tu. Lepas dapat report, aku tunggu giliran pula untuk check Loan Eligibility dari bank-bank panel yang disediakan. Ada beberapa kaunter bank panel di situ. Kita boleh pi survey kat semua kaunter untuk buat perbandingan untuk dapatkan kadar faedah(keuntungan) yang terendah. Secara purata boleh dikatakan rate yang depa dalam 4.45%. Tak lupa juga, kita boleh buat pinjaman sehingga 110%. Dokumen yang diminta ada Slip Gaji dan Report CCRIS.

Lepas selesai cek Loan, aku diberi nombor giliran baru untuk ke stage kedua. Stage kedua ni dimana aku berurusan dengan pegawai PR1MA untuk memilih rumah mana yang aku nak beli. Kat sini, depa minta salinan IC dua keping dan slip gaji 3 bulan terkini. Sebelum tu, aku dah survey dengan pegawai PR1MA yang lain yang jaga kat booth model rumah tu. Aku tanya rumah mana yang masih available dan harganya sekali. Jadi, aku senaraikan lot-lot rumah yang aku berkenan sebagai pilihan. Kebetulan, pilihan pertama aku dalam senarai itu masih available. Rumah tu depan surau. Harapnya, kerap la aku pi surau lepas ni.

Lepas tandangan beberapa borang, aku dibawa pula untuk berurusan dengan peguam. Kat sini, aku tanya macam-macam soalan kat kakak-kakak tu sebab aku pun agak blur jugak masa tu. Lepas turunkan tandatangan, selesai.

Sebenarnya, tak selesai lagi. Sekarang ni aku kena tunggu dari pihak bank dulu untuk luluskan permohonan pinjaman aku. Kalau lulus nanti, aku kena pi jumpa balik akak-akak lawyer tadi tu untuk langkah seterusnya. Bila loan dah approved, kena mula bayar ansuran bulanan walaupun rumah tak dapat kunci lagi. Ini kata banker tadi tu la.

Nasihat aku kepada hampa yang dapat juga tawaran ni, bawa slip gaji 3 bulan yang terkini banyak-banyak sikit. Fotostat siap-siap lebih daripada 3 copy supaya senang nanti nak apply loan dengan banyak-banyak bank kat situ nanti.

Aku doakan kalau rumah tu adalah rumah yang terbaik untuk aku, harapnya aku dapat la. Kalau tak dapat tu, mungkin ada rumah lain yang lagi baik dari rumah PR1MA tu. Rezeki tu dari Allah. Kita boleh rancang saja. Dia yang tentukan.

-petehehe-

3 comments:

  1. Macam mana rumah prima? Dah beli ke? Aku baru je apply n tgh tggu loan..ok tak proses dia?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Dpt tawaran rm245k, monthly 1400++. Tempoh rumah siap 3 thn.

    ReplyDelete